Prof. Dr. Y. Birol Saygı
Alanya Üniversitesi
Her işletme bir planla başlamaz, ancak bunu yapanların başarıya giden yolu daha kolaydır. Bir fırıncılık iş planı yazmanın önemli faydaları vardır;
- İş fikirlerinizi objektif olarak değerlendirir. Fikirlerinizi araştırmak ve belgelemek, bir adım geriye gitmenize ve orada gerçekten bir fırsat olup olmadığını görmenize yardımcı olabilir,
- İlerlemek için bir plan oluşturur. Bir iş planı yazmak, fikrinizi hayata geçirmek için ihtiyaç duyduğunuz sonraki adımları belirleyebilir. Orijinal vizyonunuza doğru ilerlediğinizden emin olmak için iş planınıza tekrar başvurmaya devam edebilirsiniz,
- Neye ihtiyacınız olduğunu anlarsınız. Fırıncılık işinize başlamak için tam olarak neye ihtiyacınız olduğunu listelemek, bunu gerçeğe dönüştürmek için yapmanız gerekenler konusunda size netlik sağlayabilir,
- Sermaye elde etmenize yardımcı olur. Fırınınız için bir iş planı olmadan, işletmeniz için yatırımcılardan, kredi verenlerden, bankalardan finansman sağlayamazsınız.
İster yeni bir fırın açıyor olun ister köklü bir işletmeniz olsun, bir iş planı gelecekte size büyük fark yaratabilir. Sağlam bir iş planı, her işletme için başarıya giden bir yol haritasıdır. Hedefiniz hakkında yalnızca belirsiz bir fikriniz varsa veya yolculuğunuzun yalnızca son ayağını hayal edebiliyorsanız, o zaman oraya verimli bir şekilde veya tek parça halinde ulaşmayı bekleyemezsiniz. Sıkıcı bir egzersiz gibi görünebilecek bir şeyden vazgeçmek cazip gelse de bu alıştırmaya zaman ayırmak yalnızca işinizi büyütmek için en iyi yaklaşımı düşünmenize yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda işe alma, genişletme ve gelecekte daha fazlasını sağlayacaktır.
Fırınınız için bir iş planı oluşturmak üzere masaya oturduğunuzda işinize her açıdan bakmanız gerekmektedir. Hatta henüz orada olmayan açılara bile. Bir iş planının bugüne ve geleceğe yönelik planları içermesi gerekmekte olup kendinize aşağıdaki gibi sorular sormalısınız;
- İşimi 5 yıl sonra nerede görmek isterim? 10 yıl? 30 yıl?
- Bir çıkış stratejim var mı?
- İşimi büyütmek veya genişletmek mi istiyorum?
- Yatırımcıların bir noktada büyümeme yardım etmelerini ister miyim?
- İşi yürütmeme yardımcı olacak herhangi bir ortak getirmek ister miyim?
…ve dahası.
Başlamak için fırınınızın bugünü ve geleceği ile ilgili tüm soruların yanıtlarını gerçekten düşünün. Derinlemesine gidin. Belki bunu halletmek için hafta sonu tatiline çıkabilirsiniz, hatta ailenizle veya danışmanlarınızla bu konuyu konuşabilirsiniz. Bu arada, herhangi bir ekipman kredisi almayı veya kredi fırsatlarından yararlanmayı planlıyorsanız hazırlanmış bir iş planına ihtiyacınız olacaktır. Bir iş planı yazmak, şirketinizi kurmanın her adımını dikkatlice düşünmenizi sağlar. Böylece her türlü zorluğa daha iyi hazırlanıp başa çıkabilirsiniz. Finansman sürecinde kapsamlı bir iş planı gerekli olsa da dış finansmana ihtiyacınız olmasa bile faydalıdır. Bir iş planı oluşturmak aşağıda belirtilen avantajları sağlar;
- İş fikrinizdeki zayıf noktaları keşfetmenize yardımcı olun, böylece işe açılmadan önce bunları giderebilirsiniz,
- Göz önünde bulundurmadığınız iş fırsatlarını belirleyiniz ve bunlardan nasıl yararlanacağınızı planlayınız,
- Fikrinizi güçlendirmek için pazarı ve rekabeti analiz ediniz,
- Potansiyel zorlukların girişiminizi rayından çıkarmaması için size stratejiler planlama şansı verir,
- Potansiyel ortaklarınızı, müşterilerinizi ve kilit çalışanlarınızı fikrinizde ciddi olduğunuza inandırın ve onları sizinle çalışmaya ikna ediniz,
- Yeterli başlangıç sermayesi ile hazırlanabilmeniz için işletmenizin ne zaman kâr edeceğini ve bu noktaya ulaşmak için ne kadar paraya ihtiyacınız olduğunu hesaplamaya zorlayınız,
- Hedef pazarınızı ve onlara nasıl ulaşacağınızı belirleyiniz,
- Ayrıntılı, adım adım plan, başlangıç süreci sırasında başvurabileceğiniz bir plan sunar ve ivmeyi korumanıza yardımcı olur.
İş Planının Aşamaları
Yönetici Özeti: Herhangi bir fırıncılık iş planının kritik bir parçası olan yönetici özeti olup fırınınızı tanıtmak ve bazı önemli noktaları belirtmek için kullanılır. Yönetici özeti, diğer bölümlerin her birindeki en önemli noktaları kapsar ve genellikle borç veren veya yatırımcıya, ne olacağına dair bir fikir vermelidir. Fırınınızın nasıl başarılı olacağını anlatmaktır. Bu bölüm iş planının başında görünse de muhtemelen bunu en son yazmanız gerekecektir. Çünkü geri kalan bölümlere değinene kadar ihtiyacınız olan tüm ayrıntılara sahip olamayabilirsiniz. Yönetici özeti aşağıdaki soruları yanıtlamalıdır;
- Markanız nedir?
- Fırınınız ne iş yapıyor?
- Fırınınız ne yapmak istiyor?
- Hedef kitleniz neden bunu önemsemeli?
- İş planını okuyanlar hangi önemli noktalar heyecanlandırmalı?
- Ne satıyorsunuz ve rakiplerinizden farkı nedir?
- Müşterileriniz kimler?
- Pazarlama stratejiniz nedir?
- Mevcut ve öngörülen finansal durumunuz nedir?
- Başlamak için ne kadar paraya ihtiyacınız var?
Şirket Analizi: Sunacağınız ürün ve hizmet türleri ve bunların arkasındaki gerekçeler hakkında bilgi vermek için bu bölüm kullanılmakta olup açık olmak çok önemlidir. Fırıncılık iş planınızın bu kısmı iş fikrinizi daha da derinlemesine incelemelidir. Burada fırınınızın iş yapısını (şahıs mülkiyeti, limitet şirket, genel ortaklık vb.) ve iş modelini tanımlamak isteyeceksiniz. Bu bölümü ayrıca unlu mamuller endüstrisi ve keto dostu, glütensiz, kekler gibi özel nişiniz hakkında konuşmak için de kullanacaksınız, yemek servisi, dondurulmuş tatlılar, tuzlu ürünler gibi tanımlamalar yapılmalıdır. Sadece kek ikram edeceğinizi değil; okuyucunun neredeyse vizyonunuzu tatmasına yardımcı olabilecek tatları, renkleri ve diğer ayrıntıları vermelisiniz. Ayrıca konum, uzmanlıklar, fırınınızın tanımı ve misyon beyanı gibi gerekli lojistik unsurlarından bazılarını da ekleyiniz. Aslında fırınınızı özel kılan şey nedir? Belki kendi icat ettiğiniz ürünleriniz vardır ya da belki de sizi öne çıkaran temanızdır. Her iki durumda da fırınınızı benzersiz kılan şeyin ne olduğu konusunda açıklayıcı olunuz.
Pazar araştırması: Yukarıdaki bölüm fırınınızın sunduğu ürünlere dahili olarak bakarken, bu bölüm pazar ortamına dışarıdan bakmaya ayrılmıştır. İşletmenizin belirli bir yerindeki talebi haklı çıkarmanız gerekecektir. Bölgenizdeki herhangi bir rekabeti ele alın ve pazar alanınıza bağlı olarak rekabetinizin yalnızca diğer fırınlar değil süpermarketler de olabileceğini unutmayınız. Rakiplerinizin başarılarından veya başarısızlıklarından bir şeyler öğrenebilir misiniz? SWOT (Güçlü Yönler, Zayıf Yönler, Fırsatlar, Tehditler) analizini gerçekleştirirken ilerlemek için hangi iç ve dış faktörleri dikkate almanız gerekmektedir?
Müşteri: Müşterilerinizin demografik olarak neye benzediğini bilmek, fiyatlandırmadan ürünlere kadar her konuda çok yardımcı olabilir. Ayrıca, yılın farklı zamanlarında fırınınızı etkileyebileceği için hem yerel trafiğe hem de turistlere güvenip güvenemeyeceğinizi de göz önünde bulundurunuz. Burada “ideal müşterinizi” tanımlamanız faydalı olabilir.
Pazarlama planı: Fırınınızın şehirdeki en iyi glutensiz kek seçimini sunacağını bilmeniz, potansiyel müşterilerinizin de bunu yapacağı anlamına gelmez. Gürültüyü ortadan kaldırmak ve işletmenizle ilgili haberleri duyurmak artık çok önemli hale gelmiştir. Bu nedenle, pazarlama çalışmalarınızın ana hatlarını çizmek için bu bölümü kullanınız. Bu, Fiyatlandırma, Yerel mağazalara dağıtım, Basılı veya medya reklamcılığı, Promosyonlar ve indirimler, Sosyal medya ve Sadakat programlarına yönelik tüm planları içermektedir. Demografik ve sektör bilgilerinize bakmak, pazarlamanızla ilgili daha bilinçli kararlar vermenize de yardımcı olacaktır.
Operasyon Planı: İş planınızın bu kısmı, fırınınızı olabilecek en iyi duruma getiren perde arkasında olup biten her şeye ışık tutmalıdır. Mükemmel bir fırıncı olsanız da defterleri saklama konusunda beceriniz olmayabilir. Bir muhasebeciyi veya diğer operasyonel personeli işe alma planlarını ve tazminatlarını burada tartışmalısınız. Kamera arkası ile ilgili diğer hususlar ise Tedarikçiler, Lisanslar ve izinler, Teslimat, İşle ilgili hedefler ve kilometre taşları ve Evin önü ve arka taraftaki personelin düşünceleridir. Ayrıca çevrimiçi veya mağaza içi satış işlemleri ve sipariş yönetimi için hem kısa hem de uzun vadeli süreçleri de dahil etmelisiniz.
Yönetim ekibi: Burası fırınınızın kilit çalışanlarınızı tanıtacağınız alandır. Herhangi bir iş ortağınızdan ve operasyonları nasıl dağıtacağınızdan ve devredeceğinizden bahsediniz. Bu bölüm aynı zamanda size iş planınıza biraz daha hayat verme fırsatı da vermektedir. Her zamanki eğitim ve deneyimi içeren biyografilere sahip olmanız gerekirken, ekip üyelerinizin fırınınıza olan tutkusunu ve masaya getirdikleri güçlü yönleri göstermek için yönetim ekibi bölümünü kullanabilirsiniz. Günün sonunda en büyük varlığınız çalışanlarınızdır. Çalışanlarınızın fırınınızı neden mükemmel hale getirdiğine ışık tutunuz.
Finansal plan: Finansal tahminlerinizi burada özetlemelisiniz. Bir yatırımcının veya borç verenin özellikle ilgileneceği soruları yanıtlayınız;
- Ne zaman kar elde edeceksiniz?
- Çıkış stratejiniz nedir?
- Potansiyel finansman kaynaklarınız nelerdir?
Bu soruları yanıtlamak için Kira, Maaş bordrosu, Malzemeler, Ambalaj malzemeleri, Araçlar, Pazarlama ve Yazılım gibi tüm maliyetleri ana hatlarıyla belirtiniz. Tüm potansiyel gelir akışlarınız ve bunların uygulama zaman çizelgeleri de bu bölüme eklenmelidir. Bu, düğün pastaları veya catering gibi özel hizmetleri dikkate alacaktır. Bu, fırınınız için her şeyin sonu olduğu anlamına gelmez. Doğru yolda olduğunuzdan emin olmak ve ihtiyaç duyabileceğiniz düzenlemeleri yapmak için iş planınızı her üç ila beş yılda bir yeniden gözden geçirmelisiniz. İlk siparişlerinizi ücretsiz alınız.
Bir İş Planı Kontrol Listesi: Yanıtlanması Gereken Temel Sorular
Yönetici Özeti (İşletme neden başarılı olacak? Neyi başlatmak (veya değiştirmek) istiyorsunuz? Ne kadar para gerekiyor? Yatırımın getirisi nedir? Girişim neden iyi bir risktir?)
İş Tanımı (Ne tür bir iş planlıyorsunuz? Hangi ürünleri veya hizmetleri satacaksınız? Ne tür bir fırsat (yeni, yarı zamanlı, genişleme, sezonluk, yıl boyu)? Neden başarılı olmayı vaat ediyor? Büyüme potansiyeli nedir? Nasıl benzersizdir?)
Pazarlama (Potansiyel müşterileriniz kimler? Pazar ne kadar büyük? Rakipleriniz kimler? İşletmeleri nasıl konumlandırılmış? Hangi pazar payını tahmin ediyorsunuz? Ürün veya hizmetinizi nasıl fiyatlandıracaksınız? Hangi reklam ve tanıtım stratejilerini kullanacaksınız?)
Araştırma, Tasarım ve Geliştirme (Tasarımınızı veya geliştirmenizi dikkatlice tanımladınız mı? Hangi teknik yardımı aldınız? Hangi araştırma ihtiyaçlarını öngörüyorsunuz? Araştırma ve tasarımla ilgili maliyetler makul mü?)
Üretim (İşletme nerede yer alacak? Neden? Ürün veya hizmetinizi üretmek için hangi adımlar gereklidir? Üretim için ihtiyaçlarınız nelerdir (ör. tesis ve ekipman)? Tedarikçileriniz kim olacak? Ne tür ulaşım mevcut? Tedarik nedir? Mevcut işgücü? Ürününüzü veya hizmetinizi üretmenin maliyeti nedir?)
Organizasyon (İşletmeyi kim yönetecek? Hangi niteliklere sahipsiniz? Kaç çalışana ihtiyacınız olacak? Ne yapacaklar? Organizasyonunuzu nasıl yapılandıracaksınız? Çalışan maaşları, ücretleri ve sosyal haklara ilişkin planlarınız neler? Hangi danışmanlara ve uzmanlara ihtiyacınız olacak? Bunları nasıl kullanacaksınız? Hangi yasal mülkiyet biçimini seçeceksiniz? Neden? Hangi lisanslara ve izinlere ihtiyacınız olacak?)
Kritik Riskler (Hangi potansiyel sorunlar ortaya çıkabilir? Olasılıkları ne kadardır? Bu potansiyel sorunları nasıl yönetmeyi planlıyorsunuz?)
Finansal (İlk yıl için toplam tahmini ticari geliriniz nedir? İlk yıl aylık mı? İkinci ve üçüncü yıl için üç ayda bir? İşi açmanın size maliyeti ne olacak? Kişisel aylık finansal ihtiyaçlarınız ne olacak? İlk üç yılda kar elde etmek için ne kadar satış hacmine ihtiyacınız olacak? Ne olacak? Başabaş noktası mı olacak? Açılışı beklediğiniz gündeki tahmini varlıklarınız, yükümlülükleriniz ve net değeriniz ne olacak? Toplam finansal ihtiyaçlarınız neler? Potansiyel finansman kaynaklarınız neler? Nasıl harcayacaksınız? Krediler nasıl güvende olacak?)
Takvim Oluşturmak (Bu proje için hangi zamanlamayı öngördünüz? Hedeflerinizi nasıl belirlediniz? Girişiminizin her aşaması için son teslim tarihlerini belirlediniz mi? Bu girişimdeki olaylar arasında bir ilişki var mı?)
Ekler (Tüm önemli belgeleri, çizimleri, anlaşmaları ve referansları eklediniz mi?)
Fırıncılıkta Gelecek
Küresel gıda ortamı, “teknolojiden ilham alan” devrim yoluyla şaşırtıcı bir dönüşüm geçirmektedir. En hızlı büyüyen trend ise hem tüketicileri hem de geleneksel zanaatkarlığı ve ileri teknolojiyi uyumlu hale getirmek isteyen profesyonelleri cezbetmekte, yapay zeka destekli nesil ve 3D baskının kullanımında kendini göstermektedir. Teknoloji ile mutfak ustalığını birleştirerek yaratıcı sınırları zorlanmakta ve ChatGPT ve metinden görüntüye oluşturucular gibi araçlarla tarif kişiselleştirmede yeni bir çağa girmekteyiz. 3D baskı gibi teknolojiler mutfak vizyonlarını hayata geçirerek benzersiz deneyleri teşvik etmekte ve tüm sektörü yükseltmektedir. Tarif oluşturmayı etkileyen yapay zekâ teknolojilerine ek olarak, her üç tüketiciden biri yapay zekanın daha iyi yiyecek seçimleri yapmalarına yardımcı olacağına inanmaktadır.
- yüzyılda gıdanın gelişme eğilimi doğal, besleyici, güvenli ve hijyeniktir. İnsanlar her zaman sağlıklarını ön planda tutarlar. Fırınlanmış yiyeceklerin de güvenlik ve hijyeni en temel gelişim trendi olarak alması gerekmektedir. Pişirme yiyecekleri arasında kek, ekmek, bisküvi, yumurtalı tart ve diğer yiyecekler insanların, özellikle de çalışan gençlerin ana yemeklerinden biri haline gelmiştir. Ana tüketici grubu olarak güvenlik ve hijyen en temel unsurlardır. Gıda güvenliğini sürekli olarak iyileştirmek ve iyileştirmek için unlu mamul şirketlerinin aşağıdaki hususlara dikkat etmesi gerekmektedir;
- Hammadde seçimi, kirlilik içermeyen ve yeşil gıda hammaddeleri ilk tercihtir,
- Üretim sürecini kontrol edin, işleme sürecine dikkat edin, toksik ve zararlı bileşenlerin karışmasını önleyin, gıda katkı maddelerinin kötüye kullanılmasını önleyin,
- Satış sürecini yönetmek, taşıma ve depolama koşullarının kontrolüne dikkat etmek.
Yakın zamanda yapılan bir araştırmaya göre, küresel beslenme ve sağlıklı gıdaların gelişme eğilimi Kuzey Amerika’da yaklaşık %60, Avrupa’da yaklaşık %49-%50 ve Asya-Pasifik’te yaklaşık %30’dur. Ağırlıklı olarak yağsız ve az yağlı yiyecekler, ardından düşük kalorili yiyecekler, şekersiz, az şekerli yiyecekler geliyor. Gelecekte fırıncılık sektörünün gelişimi insanların beslenme arayışlarına uygun olmalıdır. Fırıncılık sektöründe sürdürülebilir ve verimli gıda üretiminin önümüzdeki on yılda daha da önem kazanacaktır. Bu amaçla bilim insanları herkes için daha iyi gıda sağlayacak yenilikçi çözümler geliştirmeye kendini adamıştır. Uygulamada bu önümüzdeki on yıl için ne anlama geliyor?
Temiz etiket şarttır: Etiketler, içerik maddeleri ve üretim yöntemleri her zamankinden daha fazla inceleniyor; tüketicilerin içerik maddeleri hakkındaki bilgi ve merakları artmaktadır. Sonuç olarak, organik veya çevreci olduğu yönünde iddialarla piyasaya sürülen yeni unlu mamullerin sayısı son beş yılda istikrarlı bir şekilde artmıştır. Bu tüketici talebi önümüzdeki yıllarda da fırıncılık sektörünü şekillendirmeye devam edecektir. Ekmek ve fırıncılık endüstrisinin, tüketicilerde temiz etiket kimlik bilgileri açısından yankı uyandıran ürün özellikleri ve iddiaları sunmaya odaklanarak oynayacak bir rolü vardır.
Rahatlık artmaktadır: Dünya çapında insanlar yoğun programları takip etmekte ve unlu mamuller gibi uygun gıda ürünleri aramaktadır. Öğünleri evde, işte veya yolda yenen atıştırmalıklarla değiştirmekteyiz. Ekmek kalitesine yönelik beklentilerin artması beklenmektedir. Tüketiciler, tazeliğin yanı sıra, nerede olurlarsa olsunlar, istedikleri zaman, kaliteli, nemli ve lezzetli bir dilim ekmek istemektedir.
Daha fazla unlu mamul, sindirim sağlığını geliştirecektir: Fırıncılar bağırsaklara yönelmektedir. Bağırsak mikrobiyomu üzerine daha fazla araştırma, sindirim sağlığına yeni bir ilgi dalgasına katkıda bulunmaktadır. Üreticiler, yeni tahıllar ve tohumlar gibi malzemeleri kullanmanın ve sindirimi iyileştirmeye yönelik iddialarda bulunmak için ürünleri vitaminler, mineraller ve OMEGA-3 ile güçlendirmenin yollarını bulmaktadır. Sağlığı hoşgörüyle dengelemek tercih edilen bir stratejidir. Unlu mamullere eklenen sağlıklı besinlerin çekiciliği muhtemelen özellikle genç kitlenin ilgisini çekecek ve daha kaliteli çeşitlerin piyasaya sürülmesine yol açacaktır.
“Taze” gıda israfını azaltabilir: Tazelik, rahatlık ve atık bir arada gider. Yapılan bir araştırmada, 18-34 yaşlarındaki tüketicilerin %68’inin büyük olasılıkla şarküteriden hazır sandviç satın aldığını göstermiştir. Bunların %85’i ambalajın içindeki gıdanın “taze” olması gerektiğini söylemiştir. Ekmek ve tatlı fırın üreticilerinin sürdürülebilir kimliklerini göstermeleri gerekmektedir. Örnekler arasında ekmeği, sandviçleri ve tortillaları daha uzun süre taze tutmak için pişirme enzimleri; gıda israfını gideren yenilikçi ürünler; ve çevre dostu ve geri dönüştürülebilir ve/veya biyo bazlı ambalajdır.
Ağız sulandıran bir duyusal deneyim her şeyden önemlidir: Yiyecek, Y kuşağı ve Z kuşağı tarafından kendini ifade etme ve hikâye anlatma aracı olarak benimsenmektedir. Bu nedenle görsel çekiciliğe ve duyusal deneyime odaklanmak önemlidir. Yemek meraklılarının yaygınlığı, yemek tutkunları için tasarlanmış daha kaliteli ürünlere yönelik bir fırsat yaratmaktadır.
“Klasikler Devam Etmekte” ve “Füzyon Tatlar”: Araştırmalarda, tüketicilerin yarısından fazlasının (%69) nostaljik, tanıdık mutfak deneyimleri aradığını ortaya çıkarmıştır. Ankete katılanların %64’ü yeni şekillerde sunulan yiyecekleri denemekle ilgilenmektedir. Klasik konforları arzulamanın yanı sıra keşfedilmemiş olanın heyecanını da içeren bu ayırt edici ikilik, endüstri profesyonellerine, keşif ve keşifleri teşvik etmek için bitmiş ürünleri yeniden icat ederken klasiklerin gücünden yararlanma konusunda heyecan verici bir fırsat sunmaktadır.
“İçgüdüsel Duygu” Trend, Günlük yemekler için bağırsak dostu lezzetler talep etmek: Tüketicilerin önemli bir kısmı %76’sı, bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinden zihinsel sağlığın iyileştirilmesine kadar genel sağlık için bağırsak sağlığını iyileştirmenin önemli rolünün farkındadır. Aslında %66’sı bağırsak sağlığını geliştirmek ve zenginleştirmek için tasarlanmış gıda ürünlerine ilgi duyduğunu ifade etmektedir. Tüketiciler arasında bağırsak sağlığına olan bu çarpıcı ilgi, bütünsel sağlık yararları ve artırılmış enerji sunan çok amaçlı bağırsak dostu gıdalara yönelik bir talebe dönüşmektedir. Bağırsak sağlığına artan ilgi, fırıncılık ürünlerine, tatlı ürünlere ve probiyotik, prebiyotik ve lif içeren çikolata ürünlerine olan talebin artmasına neden oldu. Kuzey Amerikalı tüketicilerin %84’ü lifin sindirim üzerindeki olumlu etkisini kabul etmektedir. Ekşi maya bu trendin değişmez bir simgesi olarak karşımıza çıkmakta ve tüketiciler arasında bu kategorideki en popüler ürünlerden biri olarak konumunu korumaktadır. Ekşi mayalı fermente ekmek, uzun süreli fermantasyon sürecinin bir sonucu olarak üstün sindirilebilirliğiyle öne çıkmaktadır. Bu yavaş fermantasyon bir dizi avantajın kilidini açar: Vitaminlerin, minerallerin ve amino asitlerin artan salınımı, genel olarak gelişmiş besin içeriğine katkıda bulunur. Bağırsak sağlığı giderek artan sayıda insan için önemlidir, ancak tat da önemlidir.
Daha yeşil bir hoşgörü geliştirmek: “İleriye bitki yetiştirme” hareketi, çevrimiçi tartışmaların öne çıkan ve ilgi çekici bir konusu olarak ortaya çıkıyor ve insanların beslenme tercihlerindeki dönüştürücü evrimin altını çiziyor. Bilinçliliğin arttığı bu çağda tüketiciler, gıda seçimlerinin çevre üzerinde yaratabileceği derin dalga etkisinin fazlasıyla farkına vardılar. Bitki bazlı seçeneklere olan ilginin artması da bu artan farkındalığı yansıtıyor; bireylerin neredeyse yarısı (%44) bitki bazlı gıdaları doğal bir seçim olarak algılıyor. Tüketicilerin %53’ü yeşil bazlı seçimlerin çevre üzerindeki olumlu etkisinin farkındadır. Diğer %46’lık kesim ise bitki bazlı ürünlerin hem kendilerinin refahına hitap ettiğini hem de hayvan bazlı ürünlerden daha sağlıklı bir seçim olduğunu düşünüyor. Bu bilinçli tüketim eğilimi gelişmeye devam ettikçe tüketiciler, bitki bazlı ürünlerin kalitesi ve tadı konusunda yüksek standartlar belirliyor.
Kaynaklar
Anon, (2022). Future of Bakery Industry, https://www.bakeryturnkey.com/future-of-bakery-industry/ü
Bruce, A. (2021). What will bakery look like in 2030 and beyond? https://bakeryinfo.co.uk/equipment-reports/what-will-bakery-look-like-in-2030-and-beyond/652678.article
Bplans, (2022). Bakery Business Plans, https://www.bplans.com/food-and-beverage-business-plans/bakery-business-plans/
BritishBaker, (2017). Bake to the Future: The Coming Decade in Baking, https://bakeryinfo.co.uk/finished-goods-reports/bake-to-the-future-the-coming-decade-in-baking/623267.article
DSM, (2023). What will we be writing about on World Baking Day 2030? https://www.dsm.com/food-beverage/en_US/insights/insights/baking/bake-to-the-future-what-will-world-baking-day-2030-look-like.html#
fdturkey, (2023). Puratos unveils new trends, shaping the future of bakery, https://www.foodturkey.com.tr/2023/09/21/puratos-unveils-new-trends-shaping-the-future-of-bakery/
Grylls, B. (2020). Bakery challenges and trends, https://www.newfoodmagazine.com/article/118201/bakery/
Score, (2022). A Business Plan Checklist: Key Questions To Answer, https://www.score.org/greenbay/resource/checklist/a-business-plan-checklist-key-questions-answer
Score, (2023). Business Plan Template for a Startup Business, https://www.score.org/resource/template/business-plan-template-a-startup-business
Sheehan, A. (2021). How To Write a Bakery Business Plan: Your Recipe for Success, https://www.shopify.com/blog/bakery-business-plan#1
Spencer, J. (2021). Three factors that will shape the bakery of the future, Commercial Baking, https://commercialbaking.com/three-factors-that-will-shape-the-bakery-of-the-future/
Sydnor, J. (2021). Why Your Bakery Needs a Business Plan, https://www.ordernova.com/bakery-business-plan/